На пръв поглед това, което ще
разкажа, засяга само мен. Т.е., ощетен съм само аз. Като за начало само аз съм
ощетен. Но това предстои за всички, които се занимават с интелектуален труд –
някои ще кажат откога пък писателският труд е интелектуален?! И съм длъжен да
отговоря – от утре… Защото до днес той не е бил такъв. Той е задоволяване на
инстинкт за себеизява, но от утре ще е вече труд. Защото трябва и да се храним някак
си… Живеем във време на смяна на носителите. Постепенно хартиеният носител изчезва,
все повече се появяват електронен формат книги, вече можеш да си носиш хиляди,
не, десетки и стотици хиляди томове книги в джоба си. Дали ни харесва или не –
това е бъдещето. За някои това е и настоящето. Аз лично започнах да чета на
киндел, купувам си книги от съответните електронни книжарници. Разбира се, че
когато има свободен достъп до тях ги тегля и ги чета. Но никога не съм искал
някой да ми даде електронен формат книга с цел да не я купя. Защото не искам да
ощетявам себеподобните. Защото някой е разчитал на продаденото електронно
копия, за да си купи хляб, сирене, лекарства. Писателят не е толкова богат, за
да си позволи, без да получава да купува… А след като има стоково-парични
взаимоотношения, значи има онова нещо, което се нарича труд. Дори полицаите, за
разлика от милиционерите, вече знаят, че писането на книги и свиренето на
цигулка е работа… „Не те питам дали пишеш и на какво свириш, а те питам къде
работиш”… Вероятно отношението ни към електронните формати книги сега е същото,
каквото е било отношението на четящите папирус към книгата – неудобна,
разлиства се през минута, две… Не е като папируса. Вероятно на едно поколение
ще му липсва шумът от прелистването на страниците, разделителят – дано не и прегъването
на листа за отбелязване, бележките по полетата на книгите, криенето – о, онова
сладко криене на книгата в учебника по математика, за да не би да видят мама
или татко, че вместо формули решаваш как да се скриеш с тръстика в устата под
вода или смъкваш скалпа на бледоликите завоеватели… Това криене на книгата в
учебника, джобното фенерче под юргана, за да не би случайно да се разбере, че
не спиш. И неминуемото в такива случаи слушане на сладостните стонове от
съседното легло на родителите, които те карат да вярваш, че любовта съществува
и мадам Бовари не е измислена… Склонен съм да вярвам, че човечеството ще измисли
други способи, други спомени ще си измисли човечеството, свързани с електронния
формат на книгите. Тогава ще може да обикаля в млади горички да чете, защото
сега ходим в изсечени за хартия гори. Да. Аз съм за електронната книга, но не
съм за кражбата и от автора. Защото ме попита във фейсбук българка, живееща в
Англия, дали имам други книги електронен формат и откъде може да си ги купи.
Нещо ме жегна. Защото нямам книги в интернет пространството… Имам откъси от
тях, но не цяла книга. И ме попита тази наша сънародничка от Англия, дали имам,
освен „Скритият живот на една помакиня” други книги на електронен носител. И аз
я попитах откъде има такова копие, защото знам, че не е купена тази книга. И ми
стана мъчно, ама много мъчно, че тя не пожела да се свържем, да ми каже откъде
има това копие. Особено след като и казах, че се очакват електронни формати на
книгите, но искам да знам откъде има това копие. И тя не пожела
да говорим повече. Тя се скри. Всъщност, какво друго може да направи крадецът,
освен да се скрие. Защото, ако не е откраднала това, то тя е съучастник на
кражбата… Защото и това е кражба. Не само да „свиеш” „Винету” от кварталната
библиотека, от книжарницата… И това е кражба. Което доказва, че българинът е
българин и извън пределите на България… И в цивилизованият свят келепирът е
келепир, пък бил той и интелектуален… Ами това е…
Няма коментари:
Публикуване на коментар