Попитаха ме тези дни, покрай суматохата около представянето на част от колекцията ми в Пловдив за известните имена в нея. И дали съм попадал на фалшификати... Явно в България все още се смята за колекционер инвеститорът. Защото такива въпроси се задават на инвеститори. Работата на колекционера е да открива, а не да влага пари. Няма нищо по-красиво от това да откриеш някъде в провинцията художник, който постепенно превзема артсредите. Пред очите ти. Да насочиш други към този художник, да се опиташ да го наложиш... Ние дори не подозираме колко Златю Бояджиевци и Майстори има неоткрити. Любо Левчев навремето каза: "Колекционирай млади художници - някой от тях може да се окаже след време Пикасо"... Пикасо, Дали, Ван Гог, Лотрек също не са били известни. И не инвеститорите ги налагат, а тези обикновени колекционери с усет към изящното изкуство, с познания за него. Много от тези художници не могат да бъдат открити в галериите. Защото галеристът в България е търговец. Той не предлага картини, той предлага... облигации. Те не налагат художници - на тях са им необходими готови продукти, от които ще вземат своите петдесет процента. Заради това в комерсиалните, частните галерии трудно се намират млади, нови, изненадващи имена. Там са вече зациклилите на едно място художници, превърнали се вече в продукт. Те не правят експерименти, не търсят нещо ново. Приличат на застинала лава. Загубили са температурата, искрите, хвърчащи от картините... Разбира се, че не всичко е загубено. Не всички са така. Но, както зад всеки успял мъж има задължително поне една жертвоготовна жена, така и зад всеки художник в началото има не инвеститор, не богат меценат. В началото винаги има един влюбен в живописта, графиката, скулптурата колекционер. Защото само ценителят на красотата може да оцени красотата на една жена пред огнището, над нощвите с хляб под скъсаните и овехтели дрехи. Лесно е когато я облечеш и гримираш - тези жени са за всички. А относно въпроса дали са ми предлагали и дали съм се лъгал с фалшификати... Не съм и не могат. Защото аз взимам това, което ми хареса, а не това, което е с етикетче за цената... Дори старите автори в колекцията ми са така - от битаците и антикварите... Нещо такова ми се искаше да кажа...
Няма коментари:
Публикуване на коментар