вторник, 22 януари 2019 г.

ГЕОРГИ ДИМИТРОВ И АРТИНСТАЛАЦИЯТА

Любомир Левчев разказваше една история навремето за някакво негово посещение в Латинска Америка. Попитали го домакините, ляво мислещи и революционно настроени поети, откъде е и Левчев си признал веднага, че е от България. На озадачените им погледи, показващи, че не са чували за тази страна, на него му хрумнало да каже, че е от страната, в която се е родил Георги Димитров. Не е имало начин да каже "Христо Стоичков", защото по това време той дори не е бил замислен. Революционерите-поети обаче, като чули името на Димитров с възторг казали: - А, Георги Димитров... Който подпали Райхстага. Левчев се опитал да обясни, че героят от Лайпциг въобще не е подпалвач на Райхстага, на което латиносите забили нос в обувките си с думите: - А ние го мислехме за революционер. Странно отношение за автора на най-известния български пърформанс в световното изкуство. Или инсталация... Защото може да се приеме, че Георги Димитров е първият, който опакова Райхстага, ама с огън. Няколко десетилетия след това неговият сънародник и мой градски Христо Явашев (Кристо) успя да повтори подвига му и да го опакова с плат... Разликата между двамата е, че след инсталацията на Георги Димитров той научава немски за шест месеца. А Кристо забравя български за няколко мига... Ами, това е...

2 коментара:

Иван каза...

Често обвиняват българите че виждали разликите, но не и приликите. Затова да спомена една прилика между Димитров и Явашев - и двамата са провинциални величини, които външни сили (Коминтерна и Арт-бизнеса) успяха да представят като световни. Да, ама да палиш и опаковаш не е като да проектираш и построиш.

Христо Стоянов каза...

Абсолютно сте прав...