МЮЕЗИНЪТ КАТО ВТЪЛПЯВАНЕ
Да се твърди, че
в Корана е забранено използване на технически средства /високоговорители/, за
мюезин е равнозначно на това да се каже, че Земята е плоска, тъй като така се
твърдяло в Средновековието от църквата. Разбира се, че Мохамед в 622 г. от
новата ера / шестотин двадесет и втора година след раждането на Христос/ едва
ли е могъл да предвиди техническата революция, че да забрани още тогава
високоговорителите в джамиите. Разбира се, че църквата след години се примири с
овалността на Земята, въпреки кладите под нозете на Ян Хус, Галилео Галилей,
Коперник, Жана д'Арк...
В такъв случай
би трябвало да си зададем въпроса, що дири високоговорител под минарето на
джамията - едно от обясненията за мен е в мързеливостта на ходжите по пет пъти
да се катерят по вътрешните стълби на минарето заради едното изокване само от
там.
Ако се замислим
над каноните в исляма, ще видим, че интуитивно те от векове се опитват да
втълпят или буквално да набият в главите на хората цели пасажи от сурите. Това
не е мое откритие. Това е изискване още от времето на Мохамед.
Поради
невъзможността от масово ограмотяване, Коранът се е пренасял през вековете в
главите на хората. Дори си има и степени, почти като чинове, давани на
запаметилите определено количество от свещената книга на исляма. В зависимост
от наизустените сури. Целта на подобна мозъчна гимнастика е проста и с ясна цел
- Коранът да премине през вековете и в случай че не може да бъде записан върху
кози кожи /така е бил записван в началото/, той е трябвало да бъде запаметен
така, че като се съберат знаещите го, да могат да го възстановят парче по парче
без никаква промяна. Някои от знаещите цели сури от Корана - има такива деца в
Родопите - нищо не разбират от запаметеното, тъй като е на незнаен от тях арабски
език. Въпреки всичко те знаят сурите и биха могли няколко деца от едно
джамийско настоятелство в Смолянско да реставрират с абсолютна точност цялата
свещена книга - стига да има кой да запише рецитациите им.
Един приятел от
Лондон, идвайки в Родопите, ме попита защо има джамии в села с по пет-шеста
старци само. Разбира се, че джамията е знак. Знак, че там има мюсюлмани, което
значи, че правоверен може да разчита на тях. Има и друга причина. Тука има
хора, които вероятно биха могли да възобновят сура от Корана. Щом има
мюсюлмани, значи има и запаметили откъси от свещеното писание.
Това е и една от
причините по пет пъти на ден вярващите в аллаха да се молят. Дали се молят
наистина. Във всички случаи обаче те се събират в молитвения храм, където биха
могли да бъдат намерени от търсещия ги, открил ги по мюзеина, после минарето,
подир джамията и молещите се вътре.
Изведнъж виждаме
нещо като колективна психоза, нещо като онези психогрупи за лечение в
психиатриите. А там, в молитвения храм, те биха могли да бъдат моделирани от
духовния си водач - имам или ходжа. Той е с определена дреха - да привлече
вниманието, пее монотонно - да втълпи на множеството, да приспи тяхната
бдителност, пее на неразбираем език, което издига неговия авторитет и изостря
вниманието към него...
Но само към
него.
След излизане от
подобно събиране ти ставаш част от цялото, ти се сливаш с останалите и всяка
крачка встрани се наблюдава от колективното съзнание...
Тези мисли ми се
въртят, след като с години живея в Смолян, където по пет пъти на ден градът се
оглася с подобно пеене. С ориентиране на слабовярващите към минарето...
Постепенно и инаковерците свикват с това пеене, стават част от другата маса,
започват да си мислят, че има верска търпимост...
Но дали това е
верска търпимост, или става реч за масова психоза? Аз съм по-склонен да приема
второто. Иде реч за масова психоза, примесена с традиционния мързел на ходжата
да се катери пет пъти до минарето...
Представете си
само - пет пъти на ден имате петнайсет минути - пет пъти по петнайсет минути -
монотонно набиване на определена сура от Корана в главите на масата...
Пет пъти на
ден... Звуците на непознатия език са подбрани и се набиват в неразбиращата ти
глава, мозъкът свиква с тази монотонност, ти самият ставаш част от тази
монотонност... Придобитият инстинкт - защото ние все още сме на животински
стадий и придобиваме инстинкти - та придобитият инстинкт в толкова и толкова
часа на денонощието вече събужда мозъка ти за нещо определено, ти очакваш нещо
определено и това определено се набива в главата ти...
Дори да се
съпротивляваш, ако един ден ти не получиш порцията си масова психоза, вече си
неуютен за себе си и за околните. Древните са знаели тези неща и Гьобелс добавя
само рупори и високоговорители към тази технология на смазване и унифициране на
масите...
Гьобелс ли
казах?...
А защо не го
казах по-рано?!...
Време е да се
намесят психоаналитиците - и за високоговорителите на джамиите, и за Волен
Сидеров... Не Бойко Борисов, психоаналитици трябват...
Така че вместо
Бойко Борисов е време да влязат психиатрите...
Христо СТОЯНОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар