събота, 14 декември 2013 г.

БОЯН САРЪЕВ ИЛИ ХРИСТИЯНСТВОТО КАТО РЕКЛАМНА КАМПАНИЯ


Когато преди години в с. Широка лъка, Смолянско, попитах Боян Саръев защо са му тези седем бодигарда и Христос колко е имал, той ми отвърна, че синът божи е имал дванадесет бодигарда. После се изсмя, победоносно отпивайки поредна глътка от чашата с гроздова пред себе си. Дори деистът в мен – вярвам в съществуването на Бог, но без конкретно име – се възмути от пълния цинизъм в отговора на боготворения „свещеник”. Разбира се, че отговорът му бе цинизъм. Както и показното шарене из Родопите с бодигардове. Да не говорим, че медийните работници са повече при поредното му „кръщене” от помаците, дошли да приемат от Саръев „християнството”.Всъщност дали християнството приемат от него, или това е форма на мимикрия?
Огромна част от тях минават през църквата, но се именуват по канона на исляма, което навежда на мисълта, че тука не става реч за християнизиране, а за друг процес, който трябва да се погледне от друг ъгъл. Ислямският канон на именуването изключва и най-малката възможност някой да приеме име на светец. Не си създавай кумири и сам не ставай такъв. Заради това мюсюлманите се именуват приемайки имена от неодушевената природа - цвете, природен продукт и така нататък. Заради това в Родопите сигурно най таченият християнски празник трябва да е Цветница, тъй като почти всички мюсюлмани, „приели” християнството, са с имена на цветя, животни или характерологични белези – Карамфил, Бисер, Седеф, Захаринка, Сокол, Боян... Така тези, които минават през Боян Саръев всъщност създават общност. Това вече е тайно общество под лупата на медиите. Нали Окам беше казал, че всичко това, което се набива на очи, най-трудно се забелязва. Ето как кръщенетата на Боян Саръев се набиват в очи, но трудно някой може да забележи процесите вътре. Пък и начинът, по който заблуждава медиите със своята атрактивна показност, не е за подценяване. В съзнанието на обществото той е човекът, който българизира помаците. На мене лично ми е безкрайно интересно какво значи да българизираш българин, след като помаците знаят, че са ислямизирани българи. И дали религията те идентифицира като етнос? Родителите на Саръев са с турско-арабски имена. Те не са българизирани според насадената от него представа за своето „дело”. Изпускал се е да каже, че религията, която изповядват неговите родители, не е пречка за синовното му отношение към тях. Оказва се, че тука се работи с двоен аршин. Всички българи-мюсюлмани в Родопите не са българи и стават такива едва, като приемат християнството от него, но неговите родители вероятно правят изключение и продължават да са българи, нищо че носят турско-арабските си имена. И тука нещо не се връзва. Не е нужно да бъдеш свръхинтелигентен, за да видиш абсолютната лъжа в такава една ситуация. Интересно е защо не провери силата на вярата си в Христа първо върху най-близките си. Или може би те са му по-близки от религията, която уж изповядва? Някой би казал, че това са дребни неща и защо да връзваме кусур на човека, който дори манастир е направил от църквата, в която служи. Но и това би било интересен въпрос за поназнайващи каноните в църквата. Може ли женен – да се запопиш е необходимо да си венчан – да служи в манастир? Значи църквата, в която служи, не е манастир - но защо, след като не е манастир, има хотелска част? Но Боян Саръев си е направил хотелче, което фигурира в дистинациията на град Кържали и от „Услуги” дават телефонния номер на рецепцията на хотела. Как не се е сетил +Патриарх Максим да направи от храм-паметника „Александър Невски” едно такова хотелче, пред което „Шерътън” само може да подсмърча. Представете си какви хубави президентски апартаменти могат да се обзаведат под кубетата, а...
 Така се получава нещо много странно. В България има трети синод – на хотелиера Боян Саръев. При това този трети синод е със съвсем нови канони, които нямат нищо общо с християнството. В исляма всяка джамия има мечит, в който преспиват – безплатно – бедните, докато в християнството може да се преспива само в манастир. Значи ислямски канони се въвеждат в движението на Боян Саръев, но парите, които се взимат от хотела, са български. Излиза, че парите българизират ... Но да се върнем към тайнството на кръщаването... Тайнство ли казах? Че къде е това тайнство на кръщаването, след като петдесет-шестдесет човека се потапят в купела – те даже не се топят в него, а само се ръсят с вода от хотелиера Боян Саръев. Изумява шумната рекламна кампания, която съпровожда Саръев при „кръщаванията”. Недоумение буди тази масовизация – като масовка в киното е направо – както и това строителство на църкви. Казват, че срещу строителството на джамии трябвало да се противопоставим чрез строителство на църкви. Само че преди да построят джамия, мюсюлманите вече са назначили ходжа, имам, докато църквите ги строим, обричайки ги автоматично на забвение. Само в Смоленско има шестдесет и осем църкви, но със седем свещеника. Близо по десет църкви на свещеник. Срещу сто и единадесет ходжи и имами – всяка джамия с отделен свещенослужител. Така, строейки нова църква, ние автоматично я обричаме на запустение. Нали няма кой да я отвори, камо ли служене да отслужи в нея. Понякога, поради липса на повод, някои от църквите се отварят не повече от един път годишно. Кажи-речи за погребение на някои от живеещите старци в селата. Случвало се е в сводките на полицията да се спомене за обир на църква година и половина след неговото извършване само защото свещеникът е установил това едва като я е посетил по някакъв повод. Въпреки, че е в неговата енория и той отговаря за нея. При това положение строителството на нови църкви е необяснимо, особено когато няма кой да ги стопанисва. Някои от построените нови храмове са се превърнали дори в тоалетни, но няма кой да каже това. При това положение не е ли по-добре парите, които буквално се хвърлят за църкви просто да послужат като стипендии на млади духовници. Или пък повишаване на заплатите на свещеници, които решат да свържат живота си с Родопите. Само че на Боян Саръев не му е необходима конкуренция. Той трябва да е единствен. Алфата и Омегата. Нали само Христос беше Алфата и Омегата. Оказа се, че и други такива последователи има. В което има нещо, свързано с психиатрията. Не става ли въпрос за психично отклонение. Знаем, че при някои психични заболявания, болните толкова добре прикриват болестта си, че не можем да разберем дълго време тяхното заболяване. Дали пък не става въпрос точно за такъв случай... Защото твърде е убедителен Боян Саръев, за да бъде нормално всичко това. Сблъскваме се с няколко парадокса, които не се връзват никак. Първо религията ли ни идентифицира като нация, както казва Саръев, обявявайки, че прекръщавайки помаците той ги българизира – но родителите си не прекръщава през същото това време, защото, пак според него, те били българи, изповядващи исляма. Как така се роди църква с хотелска част, при положение, че не е била никога манастир. Или пък, ако приеме статута на манастир, какво прави в него свещеник, който от години е женен и никога не се е подстригвал за монах? Господи, колко елементарни неща, пък след него драпат хората и не виждат, меко казано, несъответствията? Трето, какво беше това строителство на църкви, при положение, че в тях няма кой да служи? В една от тях известно време служи друг помак приел християнството, някакъв златоградски свещеник Лилов, който пък шумно заплаши, че неговите от Алкайда идвали вече и щели в кръв да ни потопят. После се оказа, че бил пиян. Между другото същият този алкайдец беше и от любимците на Саръев.... Та дали става въпрос за психично заболяване или не – ще се произнесат психиатрите. Мисля, че няма да им е първото произнасяне за психичното състояние на Саръев . Но има лекарска тайна. И тази лекарска тайна всъщност е причината да ни водят за носа. Защото нали Бог беше казал, да се откажем от суетата. И от съблазънта също да се откажем. Че и от светското също, от амбициите си да се откажем. Но някои тръгват и политика да въртят, че и държава съдят. Но смъртта в Ирак на племенника на Саръев не е тема сега на настоящето наблюдение. Въпреки че ако момчето се беше върнало живо и здраво със спечелените пари от Ирак никога нямаше Саръев да тръгне да съди държавата заради това, че племенникът пари е донесъл от там. Друго си е да използваш дори смъртта като повод да се появиш пред медиите, за да покажеш голямата си болка... А болката всъщност е психическа. Чувал съм, че някъде се лекува с електрошокове. Другаде – пост и молитва. Второто Боян Саръев не го може. Освен ако не пости пред камера и пред камера се моли... Това за пет минути може да стане... Но само за пет минути...

Няма коментари: