Единодушни сме по въпроса за
образованието – децата ни стават все по-неграмотни. Почти толкова грамотни
излизат от училище, колкото са влезли. Студентите ни не знаят елементарни
граматически правила. На този фон пък други наши деца печелят световни конкурси
и учат в най-престижните университети на света, при това буквално са поканени
да учат в Харвард, Кембридж, Сорбоната. И все пак приетите без приемни изпити в
тези университети са многократно по-малко от неграмотните, влезли в нашенските
вузове. Причините за този дисбаланс са много. Но всички като че ли единодушно
посочват една – образователната ни система куца и с двата крака, непрекъснато
се сменят учебни програми… И се налага общото мнение, че ние нямаме Национална
доктрина по образованието. Може би не случаен е фактът, че повечето от
световните състезания, спечелени от наши ученици, са в областта на
математиката, информатиката и чуждите
езици. С една дума, областите, незасегнати от смяната на правителства. Защото
изискванията и програмите в останалите хуманитарни дисциплини – особено историята
– непрекъснато се подменят. Но дали само това е причината? Мисля, че основната
причина не е и в това, а във факта, че авторитетът на нашето образование се
срива непрекъснато. И се срива най вече в очите на учащите – не без нашата
активна помощ обаче. Образованието ни все повече губи авторитет и, естествено,
става все по непривлекателно. И какво привлекателно може да има в старото палто
на класната ръководителка? Защото нещата започват от там. От срещата с първите
авторитети. А първият авторитет е класният, който си брои стотинките за закуска
на лафката ведно с първокласника, който няма пари да си оправи зъбите и срещу
ученика застава всяка сутрин една карикатура на човешко същество, което НЕ Е
УСПЯЛО, ЗАЩОТО Е УЧИЛО. През същото това време съученика ти го карат с луксозен
автомобил само защото баща му е с
напомпани бицепси и плаща на час във фитнеса толкова, колкото струва палтото
втора употреба на класната ръководителка. От екрана вечер хора с неуредици в
говора обясняват как може да се постигне всичко с щракването на едно пръстче
само. Пак от същите тези телевизии разбираш, че кубиците силикон в гърдите
отварят повече пътеки към бляскаво бъдеще от кубиците книги, които е прочел
професорът, който, кой знае защо, са поканили да хленчи заради мизерното си
съществуване… Децата са като индианците – обичат стъкълцата, блясъка обичат… Професорът
с кубиците книги в главата, превърнат заради това в хленчеща и шаваща изпод
дрехите втора употреба фигура в никакъв случай не е по-атрактивен от ВИП
брадърката с кубици силикон в гърдите, който чак вече и излиза през устните… И
изведнъж разбираш, че от малки сме променили ценностната система на тези деца.
Защото тя, ценностната система, не се възпитава само от родителите, които вечер
се прибират с пазарските чанти и казват на отрока си, който иска да им сподели
нещо – от първия мензис до първата мастурбация – че трябва да бъде оставен на
мира, защото цял ден заради него се е трепал… И след като не получи внимание, това дете отива там, на улицата, където първият наркодилър му обръща внимание.
Националната доктрина по образованието, ако някога я създадем, включва преди
всичко любов. От любовта в семейството до любовта към книгите. И това нещо се
възпитава не само от родителите, а и от медиите, от отношението към
образованието. А отношението към образованието е отношение и на Държавата към
това образование, към учителя и професора, които трябва да имат визия, ако не
по-добра от напомпания мухльо с луксозната кола и златни вериги на врата си,
който дори поздрава си изсумтява неразбираемо. Националната доктрина включва и
медиите, които трябва да са отговорни към младите, защото и техните деца гледат
телевизия и четат сайтове, нали… И там, където необразованата чалгарка или
плейметка е по-лъскава и по-привлекателна от учителката ти по литература или
музика, някъде там се формира отношението към образованието. И не е нужно да се
хленчи, че всичко е изпуснато. Не е изпуснато, защото можем да го променим.
Докато се раждат деца и тръгват на училище все още може да се промени всичко…
Ами това е…
Няма коментари:
Публикуване на коментар