неделя, 17 декември 2017 г.

ОТГОВОР ВЪВ В. "24 ЧАСА"...

Госпожо, Вие вероятно имате някаква работа. И получавате заплата. И, ако сте на Държавна работа, оревавате орталъка заради това, че не Ви е повишена заплатата. Или, не дай си, Боже, да закъснеят ден с плащането. О, и за извънреден труд също искате допълнително пари. И, искам да Ви кажа, аз също мисля, че трябва да се бунтувате, да искате заслуженото си заплащане. Но и аз, като Вас, искам моят труд да бъде възнаграден, защото също трябва да купя хляб, да платя сметките за ток и вода, да храня семейство, а не семейството да храни мен. Но в един момент някой бърка в джоба ми и аз не получавам нищо за труда си. При това, бих казал, че трудът ми е опасен. Защото заради тази книга ми избиха 32 зъба, имах смъртни заплахи от мюсюлманите в България, мама почина, защото майчиното притеснение наистина е нещо страшно - надявам се, че като жена ще разберете това. А в един момент някой е решил, че всички работят за него - всички писатели работят за него, всички преводачи работят за него. (Не случайно използвам глагола „работа“, а не „пиша“, „пея“, „композирам“, „играя“, защото това са професии като всички останали – зидар, кофражист, леяр, стомановар. Апропо, работил съм дълго време като стомановар в „Кремиковци“ и мога да преценя коя работа е по-тежка… И, искам да Ви кажа, че писането на книги не е по-лека професия от леенето на метал… Защото книга се пише дори и в съня, а не за осем часа работен ден…) И ги поставя в ситуацията на роби - ще пишете книги за мен, ще превеждате книги за мен, ще пеете за мен, ще играете във филми предназначени за мен. Т.е., Ваше величество, Вие сте робовладелеца, за когото ние всички трябва да работим. Само че аз не съм роб. Моите книги се четат и аз живея от това. Апропо, и Вие живеете от това, защото аз плащам данъци от парите, които са платили "абдалите и будалите", за да прочетат моя книга, книга на Виктор Пасков, на Бойко Ламбовски, на Шекспир (с изумителния превод на Валери Петров), та Вие живеете и от моите пари като данъкоплатец. Бил съм мислел като бизнесмен, а не като "творец"... "Бизнес", доколкото знам е РАБОТА. Да, точно като човек, който уважава професията си, мисля. Но мисля и за своите колеги, които Вие четете безплатно... Казвате, че „цивилизованият начин“ бил аз да се свържа с администратора и да го помоля да свали книгата ми от оборот… Значи обраният е нецивилизован, а крадецът, който не се е свързал с автора – или издателя – по най-цивилизован начин може да открадне и да се разпорежда с нашия труд както иска… Цивилизованият" начин е АДМИНИСТРАТОРЪТ ДА ПОИСКА РАЗРЕШЕНИЕ. При това, ако не сте разбрали, аз не защитавам вече моята книга - тя тръгна в мрежата и се разменя по пощенски кутии. Аз искам да бъде въведен ред. Има платформи, които продават електронни книги. "Свободните" също са в тези платформи. Има електронни книжарници и можете да четете по цял ден само срещу нищожните 7 - 8 лева месечно. И ако не ги знаете това значи, че не сте искали да си купите книга. А относно книжарниците в чужбина, където Ви посрещали с кафе и чай и не се интересували колко време ще останете и дали ще си купите книга после. Даже може да си я изчетете така докато затворят книжния магазин (съзнателно пиша не „книжарница“, а по-точното „книжен магазин“, защото, авно, Вие не знаете, че книжарницата е предназначена за купуване на книги.) Та, зная как е в чужбина. И в българските книжарници можете да влезете и да четете с часове – някои като Вас дори влизат с банички и сладолед в тези книжарници и с мазни ръце правят книгата негодна за продажба... Толкова негодна, че дори те не биха си я купили накрая. Често влизам в книжарници, оплакват ми се книжари от такива като Вас.  И предложението за кафе или чай защо не го приемете като намек, че не е задължително цял ден да "киснете" в книжарницата. Защото, госпожо, в тази книжарница работят хора. Те получават заплатата си от отстъпката на продадена книга. Режийните, наемът за тази книжарница, ток, вода, повредени книги... На мене лично ще ми е обидно да дотягам цял ден и да чета на аванта. Защото аз чета и професионално, а не да си губя времето. Явно за Вас четенето е губене на време. Пък къде точно го губите - Ви е все тая. Промяната на това статукво, което такива като Вас искат да наложат, е вече моя кауза. Аз не искам писателят в България вече да е роб - нито на Вас, нито на другите като Вас. Не искам унизително да протяга ръка пред партийни централи и офиси, които плащат не за книгите му, а за неговата зависимост... А относно това, дали съм Творец… Не съм - той е един. Аз просто съм един професионален писател и искам, както и Вие искате, да живея в една нормална държава. И правя всичко възможно да я направя такава.

Няма коментари: