сряда, 28 август 2024 г.

ПО ДИПЛОМАТА ТЕ ПОСРЕЩАТ В ЖИВОТА, НО ПО ЧОВЕЩИНАТА ТЕ ИЗПРАЩАТ

ПО ДИПЛОМАТА ТЕ ПОСРЕЩАТ В ЖИВОТА, НО ПО ЧОВЕЩИНАТА ТЕ ИЗПРАЩАТ

Тъй като тези дни стана реч отново за моето основно образовани много ми се иска да кажа на някои хора, че на мен основното образование не ми личи така, както не тях не им личи висшето образование. И аз с моето основно образование съм постигнал толкова, колкото те с по няколко висше образование не биха и мечтали да постигнат. Бих ги попитал Кеймбридж ли е завършил Омир или Харвард. И като стана реч за Харвард - видяхме, че някой се изложиха с Харвард повече, отколкото някой с основно образование. Някои не научиха българския език, защото имаха харвардско образование. Но въпросът не е само в това. Въпросът е в тези вагони книги, които ме делят от тези хора. Даже бих казал, че не са вагони, а сточни гари, наблъскани с вагони, които ме делят от тези хора. Бих попитал всички тези хора, които натякват за образованието ми дали са чели Захари Стоянов, дали са чели Ботев, дали са чели Христо Фотев, дали са чели Йордан Радичков. Защото, ако ги бяха чели щяха да знаят, че те също нямат образование. Всъщност, дали се влизали в черква, за да разберат, че Христос също няма образование и не е ходил в Кеймбридж. Нито в Сорбоната. И че Франсоа Вийон просто се е крил в Сорбоната две години и половина без да я завърши.
С моето основно образование аз научих езици, твърде редки за България - като виетнамския. С моето образование аз направих школа, от която излязоха едни от водещите български поети и писатели в момента. Някои от тях преведоха и издадоха в Турция "История славянобългарская". Някои са професори… Бях член на Съюза на писателите – напуснах го, на Съюза на преводачите, на Съюза на журналистите. С основното си образование съм докарал до съд двама окръжни прокурори с журналистически разследвания. И винаги съм отстоявал позиции, защото не образованието е важно, а образоваността. И аз не съм висял на гърба на българския народ и не съм искал. от него нищо. Единственото което съм правил е да давам.
И всичко това, защото на тези хора им е по-удобно и лесно да кажат, че той няма образование, отколкото да си зададат въпроса защо няма образование. Защо с пълно отличие завършил девети клас и е спрял училище. Защо по-късно са го арестували и прибирали в ДС. И, общо взето, е бил в конфликт с държавна сигурност, докато същите тези хора завършваха в Санкт Петербург, в Москва. И никой не ги попита защо завършихте там и с какви. преференции го направихте това. Защото знаехме от каква прослойка можеха да учат там - хората на проверените родители. Но е лесно да натякваш, въпреки че нямам нищо против да си проверим iq-то с тези хора. И всичко това, защото единственият щит на посредствеността в момента е дипломата за образование. А не интелектът. Навремето дипломи се раздаваха на правоверните, сега просто се купуват. Но, все едно. Важното е да се изтъпанчиш напред и да кажеш: "Той няма образование." А нямам образование, защото не исках да минавам по отъпканите ви пътеки. Не исках да минавам през компромиси, а исках да живея достойно. Защото от много, много отдавна знам, че на портите, когато стигнеш пред Бог, Той иска морал и достойнство, а не диплома.
И защото не исках да предам вуйчо си Цеко, лежал по затворите тогава, когато вашите родители са прекланяли гърбове пред партийни величия. Защото на българщина съм учен от дядо ми Дон, който се връща в родната си къща в Сърбия след седем години война, с девет куршума в тялото си. Всъщност, това са моите дипломи, моите оценки. И мисля, че с тях бих могъл да получа една твърде, твърде добра диплома по човещина. И спокойно може да се каже вече, че по дипломата те посрещат в живота, но по човещината те изпращат от него...

ХРИСТО СТОЯНОВ

Няма коментари: