Протестът в България не е бунт. Протестът в България е хленч.
Той е оплакване. В бунта има нещо красиво, защото той е песента на идеите. В
бунта има идеи и дори смъртта на бунтуващия се е романтична. Бунтът сменя
епохи, бунтът сменя обществени строеве…При бунта има ясно изразена цел. Знае се
какво той трябва да постигне и на какво слага основите. При бунта има общо
съзнание, докато протестът е нещо егоистично. Неговата – на протеста – цел има
само една посока – АЗЪТ. Протестът е егоизъм и търсене на изгода. Протестът е
хленч и протестиращите, ако успеят, не знаят какво да правят с победата си. Бунтовниците
я подаряват. Такава е цялата човешка история. Заради това е и: „Революцията
изяжда синовете си”… Протестът няма синове, протестът има баби… Те искат още в
пубертета запазено място в старчески дом. Те не знаят какво да правят наистина
с победата… И в българския случай победителят винаги е този, пред когото се
оплакват протестиращите. Той знае какво да прави с победата – победата след
протест прилича на обран магазин. На първи ноември в България честваме денят на
будителите. Според мен е малко срамничък този празник. Това значи, че имаме
първо заспала нация. Ами не е ли будителят и нещо като часовник. Ами ако няма
кой да го навие, ако няма никой, готов да бъде събуден в толкова и толкова
часа. Нали знаете, че будилникът си има едно копченце отгоре – в просъница натискаш
копченцето и обръщаш гръб. После се тюхкаш, че не си се събудил, псуваш будилника,
че не е звънял… И пак си в тая робска люлка… Ама странна е робската люлка на
българина – тя така го приспивно люлее. Други под робство с глави се разделят,
вдигат се, а нас робството ни люлее… Приспивно… Протестно ни тази робска люлка
люлее. Представете си как при бунт бунтовникът ще легне в хамака и ще вири
крака към небето, заявявайки на тоз, срещу когото протестира, че няма да мръдне
от хамака докато не види как изгрява свободата над него. Докато българинът,
протестирайки, иска нещо конкретно и лично. Иска нещо материално. Той не иска
свобода, българинът иска да заеме мястото на поробителя. Българинът казва: „Писна
ми ти да си поробител, от днес искам да съм аз”… Но той не знае на кого да е
поробител. Когато идват на Балканите османлиите знаят кого да завладеят. На тях
им трябва удобен народ. За това и не продължават на запад. Защото сме ги
изтощили от… кеф… Представете си – петстотин години протести и нито един бунт…
Защото бунтът значи и свобода. А какво ще прави един народ със свободата си,
след като няма представа за нея. Бунт се прави с представи… Заради това ние
удобно протестираме. Защото нямаме представи за това, което ни чака после. Ние
се изтъпанчваме и започваме протест срещу ЕОН, ВиК, политиците. Ние не казваме
какви трябва да бъдат политиците. Важното е да са други. Защото другият политик
е като освободителя – пореден поробител. Защото нас нали ни освобождават, за да
ни поробят. Заради това си стоим на Балканите и си чакаме някой да ни освободи
от предишния освободител, който се оказал поробител. И протестираме. Но така жално
протестираме, че да ни чуят силни народи. И силни политици. Какво правим сега
пак – протестираме. Срещу кого протестираме. Срещу политическата класа. И какво
искаме. Други политици. А кои са те, откъде ще дойдат, от кое джобче да ги
извадим. Ние това не знаем. Ние искаме друг Парламент с други политици. И
засядаме пред Парламента и ги чакаме тъй, както бай Ганьо само може да чака.
Ама дядо Иван съществуваше и го дочакахме. Сега дочакахме и бай Джон. Ама
български политик как се дочаква. В студентската аудитория. Вместо да възпретнат
ръкави и да се научат да бъдат политици, те пак решиха да протестират. Да искат
други. Защото не знаят какво да направят след протеста. И продължаваме да се
молим на историческото лозе, вместо най-после да вземем да го окопаваме…
Няма коментари:
Публикуване на коментар