Полунощ… Дори и малко след полунощ…
Почти на разсъмване. Време, в което само простата може да те измъкне от
най-сладкия сън. Сладките сънища се сънуват от блажените, гладните сънуват
вкусни сънища. Вероятно… Аз моите сънища на вкус не съм ги пробвал. Въпреки че после
кошмар съм облизвал устните си и са били солени. Значи съм плакал. Или сънят ме
е целувал по устните и неговите са били солени. Така може да повярваш на
солепсизма, тъй като животът се оказа твърде солен. На мен лично това ми вдигна
кръвното и сега съм на диета. Но тогава, когато такива неща се случват, сънищата
са сладки. Така разправят. Аз зная само солени сънища. А когато не познаваш
другите вкусове и нямаш вкус за сравнение значи, че сънищата са безвкусни… И
соленото не се брои за вкус, след като няма други вкусове… Сенките, които
обикалят пред вратите на сънуващите, са с качулки. Дори факли не носят в ръцете
си. С качулки или суичъри… Разликата между двата вида качулки е само в няколко
века. Не в табиетите. Не в навиците. Разликата е в качулките. Тъмнината е
същата. Обектите на качулките са същите. Еретици. Или вещици. Тогава вещиците
са ги горили на клада, сега не им дават работа. Тогава „огън да ги гори”, сега
„ да пукнат от глад”… Не зная кое е по-хуманно… Сигурно гладът е по хуманен
начин да завършиш някому живота. Дори Господ не си позволява да „завърши” нечий
живот. Но Господ го няма… Той повдига понякога облачна завеса и лунното му око
се опитва да види какво става… Я види, я не… Качулката няма как да я повдигне.
Преди качулатите са приближавали портите и са изписвали знаци, с които са
показвали, че вътре живее еретик. Сега боядисват врати, паметници, скулптурни
композиции. Средновековни пърформанси в двадесет и първи век… И твърдят, че на
това място витаят друго мислещи…Разликата между пърформанса и класическото изкуство
е, че художникът умира преди произведението си, докато при пърформанса авторът
му го надживява. Но е по-добре да си жив, отколкото безсмъртен, нали. И анонимността…
Художникът го помнят и после някои му боядисва творбите. Авторът на пърформанси
го забравят до сутринта – нали той прави своите набези над врати, вратници и
скулптори през нощта… Разликата също е и в това, че художникът е художник, а
авторът на пърформанси е онова нещо, което му завижда и решава да го разруши…
А, и в качулката. В анонимността. Художникът поема отговорност за щуротиите си,
докато онова нещо, дето ги кепази, боядисвайки ги с блажни бои, остава анонимен
и се подхилква в шепите си отстрани. Понякога в пърформанса може да се включи и
огън. За достоверност. Такива пърформанси правеха пак едни, но с по-дълги
качулки в САЩ… Ку-клус-клан… Носеха огнени кръстове и гонеха негрите. После нарекоха негрите афроамериканци. Които останаха след огъня. След инфарктите…
Защото като знаеш, че вратата ти е белязана така, както вратата на руснак в Киев
с надпис „Московичи” едва ли би ти издържало сърцето дълго време. И сърцето, за
да се скрие някак си прави един пърформанс и се пръска – де по шевовете, де по
аортите. Където намери. В името на пърформанса – може…, Въпреки че живеем в
двадесет и първи век. А може би точно, защото живеем в двадесет и първи век –
векът, в който изкуство е всичко, което не напомня за изкуство. Такъв
пърформанс, който за сметка на това напомня на едно изкуство, наложено от
Хитлер. Неговият пърформанс включваше газови камери и телени мрежи. Задължително
и евреи… А на 11 септември 2011 година кулите близнаци в САЩ… Какъв пърформанс
само, какви пламъци, скачащи тела от последните етажи… Навремето Любомир Левчев
писа: „Бездарието е фашизъм”… Фашизъм, който минава през пърформанса. Любомир
Далчев бил направил някакви скулптури, Величко Минеков – също. Старчев…
Пърформанса задължително включва разрушението. Трупаме пред общините купчини от
камъни на мястото на скулптурни композиции. Купчината от камъни обаче носи
послание, скулптурата трябва да се разбере. И да не се разбере, скулптурата трябва
да се усети… За това обаче се иска не анонимност и качулки, не среднощни доби и
огън, телени огради и газ… Блажни бои, бойни чукове… Не…, За да се разбере е
нужно естетическо чувство, шлифовано естетическо чувство, усет към красотата. Любомир
Далчев би казал нещо за тези свои неща… Нещо против… Все едно да имаш десет
красиви и едно грозно дете… И да мразиш грозното. А дори не иде реч за грозно,
а за мислещо по друг начин дете. Нека да не остане помен от него. Да не остане
помен от историята – лоша или добра, това е история. Паметникът, който ще
разрушим или боядисаме носи и други послания. Той не паметник на Съветския
съюз, не е паметник на някаква партия. Този паметник е за загинал, който е
вярвал, че неговата смърт не е пърформанс. Неговата смърт със сигурност е с тежестта
на камъка над него, който боядисваме. Ние сме тези, които натоварваме
паметниците с политически гледни точки. Политически пърформанси…, Въпреки че не
пърформанси променят историята – освен ако не приемем, че и демокрацията е пърформанс.
Приказката за черния лебед остава, защото завършва красиво. Приказка за унищожената
скулптура на черния лебед не е останала. Колкото и да я боядисвате с бяла боя
тя си остава скулптура на черния лебед… Ами това е…
Няма коментари:
Публикуване на коментар