Понякога се чудя защо историята я лишаваме от истинност. Натоварваме я с романтика и не си задаваме въпроса дали историческите личности не са били и хора... Ето малко повод да помислим и по този въпрос...
ЗА МИТОВЕТЕ И ИСТОРИЧЕСКИЯ ФОРМАЛИН
Странен начин
на митологизиране имаме българите. Има митове, които в процеса са стерилизирани
почти лабораторно. И други митове, които позволяват натоварване с човешки
пороци. Такива два мита, за които единият е буквално като контрапункт на другия
– са Ботев и Левски.
И докато при
Левски стерилитета е стигнал до крайност, при Ботев се позволяват своеволия,
анекдотични случаи от живота му.
При Ботев
опита да се обере кмета на Букурещ е ОБИР, докато при Левски влизането в къщата
на Халача в Ловеч и убийството на калфата е НАКАЗАТЕЛНА АКЦИЯ.
А и в двата
случая иде реч за обир…
Пък и някои
страни от образа на Ботев се губят за сметка на тези на Левски. Като че ли
имаме раздвояване на една личност като единият поема негативите на другия.
Но и двата
случая – въпреки фриволността в описателството на Ботев, която се допуска – иде
реч за стерилност.
За формалин…
И без да
искаме приемаме историята като лаборатория, лъхаща на формалин и формализъм…
Винаги съм се
питал защо историографите са лишили Ботев от един доста съществен детайл от
неговия бит. Всички знаем, че е издавал вестник. Вестници е издавал, защото на
мястото на единия се появява друг. При това се загатва, че Ботев е имал
печатница, което и от днешна гледна точка е доста трудоемка дейност.
И вместо да
спи поне в печатницата той отива да спи в някаква запустяла воденица. Нещо не
се връзва.
Защото една
печатарска техника по онова време е струвала вероятно далеч повече отколкото
сега. Сега печатници – бол. Но тогава…
Тази печатница
е трябвала да бъде ситуирана някъде, което значи и наемни отношения…
А излиза, че
Ботев пише текстовете за вестника си, после ги набира – не е сегашната техника
това, отпечатва ги, разпространява ги безплатно. Набора на текст на ония линотипи
е далеч по трудоемка дейност от сега. Трябва специално обучен словослагател –
той набира буквите, подрежда ги в едни каси, качва всички тия тежести – буквите
са от олово – на машината, слага хартия…
И всичко това
става тогава, когато на Ботев историците му позволяват да си седи в механата
денонощия наред, да пие и да удря с юмрук по масата, когато напише ново
стихотворение.
От време на
време отива в запустялата воденица на спявка с Левски…
И всичко това
обилно потопено в някакъв исторически формалин. Да, имаше едно време, в което
бе недопустимо да се признае, че Ботев е бил бизнесмен. А съдейки по всички
факти той наистина е бил… Но на някого бе твърде неудобно да сподели това
десетилетия наред в учебниците по история. Нали, ако се споменеше подобно нещо,
Ботев нямаше да има така прокламирания пролетарски образ. Пък и собственик на
печатница да вярва в „бъдещий комунизъм” някак не върви. Не се връзват тия
неща.
И потопихме
тази част от биографията на Ботев във формалин.
Като през това
време му позволихме да спи с Левски в запустялата воденица. И поради липса на
градски транспорт са седели в студа и са се топлели с песни…
От време на
време само ще отскочат до България по комитетски дела – Левски, докато
бизнесменът Ботев го чака на топло в някоя механа, наведен над чаша вино.
Твърде
романтично, за да е вярно.
Но това се
приема на доверие, ние го разказваме на децата си така, както нашите родители
ни разказваха тези легенди, които, странно как и защо, влязоха и в учебниците
по история…
И никой не
иска да си зададе въпроса Ботев и Левски били ли са хора, ходили ли са по малка
и голяма нужда в тоя студ в тая запустяла воденица, две години и половина как
са се хранили и посегнали ли са на чуждо…
Ами те клошарите
в София сега живеят на по-човешки условия ми се чини. Поне се вмъкват из
подземията край Централна гара и спят на топло, долепили гърбове в огромните
паропроводи…
Защо не
изчистим историята от формалина така и не ми го побира умът. Че героите ни
по-малко герои ли щяха да бъдат от това.
Или нямаме
герои и заради това си ги измисляме – добре потопени във формалин като преди
това им позволяваме на някои от тях – като на Ботев например, да се спиртосват
и с гроздова. Докато на Левски не му позволяваме и това…
Може би на
Ботев му позволихме малко фриволност, защото някой можеше да си зададе въпроса
като как е имал печатница. На него трябваше да му се даде възможност и за
опетняване.
Така Ботев
ОБИРА, Левски – НАКАЗВА…
А иде реч за
едно и също, дори при втория с утежняващи вината обстоятелства, защото и убива…
Ами това е…
Христо
СТОЯНОВ
Няма коментари:
Публикуване на коментар